Design wordt vaak verward met alleen vormgeving. Maar design is veel meer dan dat, design kan mensen helpen, ook om veiliger te werken. Een goed ontworpen werkomgeving of gebruiksvriendelijk apparaat kan fouten voorkomen en helpen om de juiste beslissingen te nemen. Ook kan design er toe bijdragen dat het aantrekkelijker is nieuwe werkwijzen of apparatuur te leren beheersen.

In een gezamenlijke publicatie van de Engelse nationale zorgverlener NHS en de Design Council wordt gesteld dat het effectief inzetten van design in de Engelse gezondheidszorg sterk achterloopt. Ook in Nederland bleek dit het geval, zo bleek uit een inventariserende studie uit 2011 van designmanager Iris Hobo.

De overtuiging van de ontwerpers van Panton, designstudio voor de zorg en partner van de VVCZ, is dat met design eenduidigheid, herkenbaarheid en overzicht kan worden gecreëerd te midden van de complexe wereld van de zorg. Voor de leden van de VVCZ hebben zij een aantal gebruiksvriendelijke tools ontwikkeld om de implementatie van de richtlijnen makkelijker te maken. Sommige leden gaan nog een stap verder. Enthousiast geworden door de positieve effecten van design in hun ziekenhuis, hebben zij ontwerpers gevraagd om samen met medewerkers van het ziekenhuis op afdelingen of in zorgtrajecten design te implementeren. Het startpunt is altijd de missie van het ziekenhuis: waar staat het ziekenhuis voor en wat wil het bereiken? Vervolgens begeleiden de ontwerpers een multidisciplinair team om in het ziekenhuis (vaak eenvoudige en creatieve) verandering aan te brengen, zodat mensen er intuïtief veiliger gaan werken.

Een goede implementatie van design draagt er toe bij dat medewerkers en patiënten de visie en missie van een ziekenhuis gaan herkennen en vaak zelfs met inspirerende ideeën komen om deze te versterken.

Voor wie over dit onderwerp meer informatie wil, kan de VVCZ een bezoek aan één van de ziekenhuizen, die actief zijn met de designinterventies, organiseren om te zien wat het effect kan zijn.